februára 28, 2016

Půlnoční koruna (Sarah J. Maas)

Už pri prvom diely som nenachádzala tie správne slová ako knihu opísať. Niečo skritizovať je jednoduché, ale oceniť niečo dobré, tak aby to nevyznelo lacno či prehnane, je už ťažšie.
Možno, práve preto som odkladala písanie tohto článku vyše týždňa. Do tejto série som sa zamilovala hneď od začiatku a Půlnoční koruna moje nadšenie len znásobila.

Úžasné, skvelé, fantastické... Hociktoré synonymum týchto slov keby použijem vystihuje to, ako vnímam Půlnoční korunu, tiež to ale znie veľmi prehnane a neobjektívne.
NO A ČO!

Nie je to najkvalitnejšie dielo čo v literatúre existuje a ani to nie je najlepšia kniha akú som kedy čítala, či ešte len budem čítať. Taká naivná nie som. Pre mňa je však táto kniha dokonalá a dlho som si žiadnu tak neužila, ako práve knihy z tejto série.
Prvý diel ma dostal, ale druhý bol o triedu lepší. Ak sa bude kvalita takto stupňovať každým dielom, tak si neviem predstaviť, čo bude pri poslednom diely.

Chyby ktoré som postrehla v prvom diely, sa v druhom úplne rozplynuli. Chýbalo mi viac akcie? Bola tam. Chýbala mi vrahyňa ktorej sa všetci báli? Celaena Sardothien, najobávanejší zabijak, sa predviedla v plnej paráde. 

Celaena začala vykonávať špinavú prácu pre kráľa, ktorú získala výhrou v turnaji. Jej priatelia a ani ona z toho neboli nadšení, ale nemala na výber. Aby ona mohla žiť slobodne, niekto iný musí zomrieť. Keď však dostane príkaz zabiť muža podozrivého z nekalých plánov voči kráľovi, začnú vychádzať na povrch nové a záhadnejšie skutočnosti. Každý skrýva nejaké tajomstvá, je len otázka, komu sa dá veriť a kto hrá špinavú hru. Cesta za pravdou bude dlhá, náročná a krutá.
Okrem politických a ľudských krutostí, je všade prítomná mágia. Je to podivné, pretože mágia by už v ich svete dávno nemala existovať. Tieto všetky záhady padli na Celaenine ramená, aby ich vyriešila. Nedá sa povedať, že by z toho mala radosť. Nie je z tých klasických hlavných hrdinov, ktorí musia za každých okolností hľadať pravdu. Ak by to záležalo od nej, robila by si len svoju prácu, kým by nebola slobodná a všetky tie reči, že iba ona môže všetko zmeniť by ignorovala. Aby konečne pochopila, že nemôže strkať hlavu do piesku, boli nutné kruté opatrenia, ktoré jej konečne otvorili oči.

Celaene som ani trochu nezávidela. Všade sa stále niečo riešilo a každý niečo tajil. Zorientovať sa v tom chaose dalo zabrať. Ale ako čitateľ som bola nadšená. Každá strana a každé jedno slovo knihy malo svoje opodstatnenie. Všetko plynule postupovalo, dávkovanie bolo primerané. Autorka presne vedela kedy aký tromf použiť a ja som len lapala po dychu. Niektoré veci som tušila, ale aj tie, ktoré som tušila dokázala ešte vyšperkovať. Podstatné ale je, že tam bolo veľa vecí, ktoré boli šokujúce a emotívne. Táto kniha vo mne dokázala vyvolať nekonečnú škálu rôznych emócií.

Okrem dobrého deja, si v tejto sérií užijete čítanie aj vďaka zaujímavým postavám. Celaena je výborne napísaná hlavná postava. Neruší čitateľa nezmyslami a nie je dokonalá. Je vrahyňa, ale s dievčenskými záľubami. Za zmienku stojí aj jej kamarátka princezná Nehemia. Záhadné a ambiciózne dievča, ktoré poriadne zatočí s príbehom. V Půlnočnej korune sa objaví nová postava neodolateľného spoločníka Archera, ktorý dokáže pomotať hlavu nejednému dievčaťu. Nemôžem zabúdať ani na kapitána Chaola a princa Doriana. Tí dvaja by si zaslúžili samostatný článok. Áno postavy sa autorke naozaj podarili. Určite na ne po prečítaní nezabudnete.

Prvý diel sa vryl do pamäti najmä vzťahmi medzi princom Dorianom, Celaenou a Chaolom. Zbožňovala som ich oboch, ale som rada, že sa Celaena rozhodla tak, ako sa rozhodla. Teda aspoň do určitej doby. Dobre je, že z toho nikdy nevznikol milostný trojuholník, i keď bola náklonnosť všetkých troch medzi sebou zjavná. Románik, ktorý tu vznikol bol krásny a ja som si ho užívala do sýtosti. Ale nič netrvá večne. Ako býva zvykom, muselo sa niečo pokaziť a riadne.

To už sa kniha blížila ku koncu a poviem vám, že to bolo niečo. Strany som obracala ako šialená, dozvedieť sa čo bude ďalej. Prestať čítať bolo v tú chvíľu nemožné. Autorka naozaj ničím nešetrila a naservírovala poriadnu dávku vzrušenia, adrenalínu a šokujúcich momentov. Nevedela som či skôr nadávať, neveriacky krútiť hlavou, smiať sa alebo plakať. Bolo to silné.

Silný bol hlavne koniec. Nebol to klasický cliffhanger, ale túžba prečítať si pokračovanie bola obrovská. Aspoň, že čakanie na pokračovanie nebude také dlhé. České vydanie by malo vyjsť už v priebehu apríla a slovenské až v lete. Obdobie čakania na jednotlivé časti si môžeme skrátiť exkluzívnymi novelami k sérií, ktoré vydá vydavateľstvo Slovart. Prvá z nich - Vrahyňa proti Pánovi pirátov - vychádza už o pár dní.

Vždy hodnotím knihy od 1* do 5*. Toto je prípad kedy 5* rozhodne nestačí. Kniha pre mňa spĺňala všetko, aj so svojimi chybami. Kto ju čítal to určite chápe, kto ešte nie, robí veľkú chybu. Půlnoční korunu a celú sériu musíte a chcete čítať. Ak knihy ešte nemáte, môžete ich zohnať aj TU

Veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros media, že mi poskytli jeden výtlačok.

Anotácia: Nelítostný boj pokračuje … Druhý díl bestsellerové série Skleněný trůn.

Celaena se stala královou bojovnicí a má za úkol pro něj dělat tu nejšpinavější práci. Ovšem sama dobře ví, že král je mimořádně krutý a jeho chování ovládá tajemné zlo. Proto se snaží odhalit jeho tajemství, ale přitom mu nezavdat příčinu, aby ji podezíral. Rozehrává tak smrtelně nebezpečnou hru, v níž jde nejen o její život, ale i o život všech jejích přátel. A jedné noci se stane to, čeho se nejvíce obávala a co její živit rozmetá na kousky.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...