februára 26, 2013

RC: Svědkyně ohně (Lars Kepler) Audiokniha

Anotácia: Inspektor Joona Linna již strávil na místě činu více času než kterýkoli jiný detektiv. Stále však má pocit, že mu něco uniklo. Hledí na dívku v posteli. Obličej má zakrytý rukama, jako by si hrála na schovávanou. Celý pokoj je od krve, na jejím útlém těle však není jediná kapička. Joona pozoruje mrtvolu, prodlévá u každého detailu a přemýšlí. Je to vlastně ještě dítě, ale osud ji zavedl až do tohoto pokoje, do střediska speciální péče pro mládež. Možná měla jen smůlu na rodiče a pěstouny. Možná si mysleli, že tu bude v bezpečí… Policie při vyšetřování komplikovaných případů občas využívá i pomoci spiritistických médií, není však známo, že by takováto spolupráce někdy přinesla ovoce. Proto když na linku pro veřejnost zavolá Flora Hansenová a tvrdí, že ji navštívil duch zavražděné dívky, nikdo jí nevěnuje pozornost. Hon na pachatele je plný nečekaných zvratů. Každá nalezená odpověď vede k dalším záhadám. Ačkoli pátrání dospělo do mrtvého bodu, policie telefonáty Flory Hansenové nadále ignoruje. Nejprve za svou informaci žádala peníze, nyní však jen úpěnlivě prosí, aby ji vyslechli…

Audiokniha bola pre mňa úplnou novinkou. Samozrejme, že som o audioknihách už počula, ale ešte nikdy som nemala možnosť si to vyskúšať. Keď som túto možnosť dostala, vôbec som nemusela rozmýšľať, či do toho idem. Okamžite som sa na to vrhla a teraz vám poviem ako to dopadlo.

Zbožňujem knihy. Milujem ich pre všetko, čo robí knihu knihou. Držať knihu v rukách, obracanie stránok a všetko ostatné, od vône novej knihy, až po jej obsah, nech už je akýkoľvek. Mať ju stále pri sebe a kdekoľvek a kedykoľvek si ju vytiahnuť. Preto som k audioknihe pristupovala na začiatku trochu s nedôverou a predom som túto možnosť zavrhovala.

Keď som si  pustila audioknihu od Larsa Keplera Svědkyně ohně, čakala som, že to bude divné, možno trochu smiešne, ale to, že ma to okamžite pohltí a dokonca, vzhľadom na dosť strašidelný dej aj vystraší, s tým som naozaj nerátala. Knihu prerozprával známi český herec Pavel Rímsky. Ak vám toto meno nehovorí nič, jeho hlas určite všetci dobre poznáte z rôznych filmov.

Má príjemný zastretý hlas, ktorý dodával príbehu neopísateľnú atmosféru a sadol tam ako sa vraví "riť na šerbeľ."
Svědkyně ohně, nie je kniha a žáner, ktorý bežne čítam. Pravdepodobne sa to čoskoro zmení. Kniha ma veľmi zaujala. Bola to detektívka, ale miestami mi to pripomínalo horor o duchoch.
Je písaná v tomto prípade hovorená z mnoho pohľadov, preto nedokážem s určitosťou povedať, kto tam bol ústrednou postavou príbehu. Najbližšie k tomu má asi detektív Joona Lina, ktorý sa pokúša rozlúštiť túto záhadnú vraždu a popritom musí riešiť aj svoj osobný problém z minulosti.
I keď sa na prvý pohľad javí vražda mladej dievčiny ako jasný prípad, kde je veľa dôkazov, ktoré ukazujú na jednú osobu, čiže vraha, Joona Lina ma stále podozrenie, že nič nie je tak, ako vyzerá. V skladačke, kde všetko až príliš dobre zapadá, sa objavia kúsky, ktoré tam nepatria a stále víria zrnko pochybností.
Je to naozaj dobre prešpekulovaný a prepracovaný príbeh. Veľmi sa mi páčila odbornosť a fakty s ktorými boli situácie a postupy pri riešení vraždy objasnené. Vlastne, neviem presne povedať, či to bolo odborne správne, keďže sa v tom nevyznám, ale znelo to tak. Autor sa musel s príbehom naozaj vyhrať a získať množstvo informácií, ako s kriminálneho hľadiska, tak z hľadiska psychológie. Jediné, čo môžem povedať s určitosťou je, že zo mňa nikdy detektív nebude. Upodozrievala som naozaj každého, až kým som neprišla k záveru, že ten musí byť určite vrah, nakoniec som bola šokujúco vyvedená z môjho omylu.
Aby som nezabudla. Nebola by som to ja, keby nespomeniem, že knihu napísal Švédsky spisovateľ. Mám rada knihy, ktoré sú neamerické. Sú také reálnejšie a uveriteľnejšie. ;)

Túto knihu som začala počúvať večer, keď som sa uložila do postele. Už v prvej kapitole sa stali dve brutálne vraždy a hneď bola predstava príjemného spánku preč. Nebolo mi veru všetko jedno. Je iné, keď si knihu čítate a úplne iné, keď vám to niekto rozpráva ako strašidelný príbeh aj so zvukmi.
Prvá skúsenosť s audioknihou dopadla nad očakávania. Páčil sa mi príbeh, ale aj jeho podanie. Mám aj pár výhrad. Je pravda, že audioknihu môžete mať pustenú a pritom robiť aj iné veci (upratovanie, varenie, šoférovanie atď.) ale stávalo sa mi, že keď som to mala takto pustené, niečo alebo niekto ma prerušil a potom som to musela vracať a keďže sa v audioknihe nedá dať záložka, musela som hľadať to miesto, kde som skončila. Tiež my trvalo dosť dlho, kým som dopočúvala celú knihu. Nemala som veľa možností, kde si knihu pustím a neostávalo mi nič iné, iba počúvať ju doma a to ma dosť obmedzovalo, narozdiel od klasickej knihy, ktorú môžem čítať kdekoľvek.

V každom prípade som bola spokojná a určite odporúčam. Ak máte možnosti, kde môžete nerušene počúvať, choďte do toho.

Za poskytnutie audioknihy ďakujem Audiolibrix. Ak vás kniha zaujala, TU si môžete vypočuť kúsok nahrávky.

1 komentár:

  1. When someonе writes an article hе/she κeeps
    thе іmage оf a user in his/her brain that how a user can be aware of it.
    So that's why this article is perfect. Thanks!

    Visit my website; payday advance
    My webpage - payday advance

    OdpovedaťOdstrániť

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...