apríla 15, 2012

Recenzia: Jako v pavučině (Cat Clarke)

Anotácia:
Hlavní hrdinkou je sedmnáctiletá středoškolačka Grace, která se probudí v bílém pokoji a poslední, na co si vzpomíná, je to, jak byla vyvedena z místního parku, kam přišla, aby spáchala sebevraždu. Rychle jí dochází, kdo je její věznitel. Je to Ethan. Kromě nábytku, oblečení a jídla, jež jí pravidelně nosí, nenechal v pokoji nic jiného než tužky a papír, aby mohla psát. Je tak donucena znovu se vracet ke všemu, na co chtěla navždy zapomenout.
Celý měsíc Grace sní své sny, zachycuje svůj život na papír a my se tak dozvídáme více o ní samotné, jejím vztahu s matkou, s nejlepší kamarádkou i o klukovi, s kterým začala chodit. Jak se před námi její zamotaný život postupně rozplétá, vychází najevo, že ti, kteří jsou jí blízcí, nejsou vždy takoví, jakými se zdají být. Její nejlepší kamarádka, která s ní nechce sdílet svoje trápení, kluk, do něhož je strašně zamilovaná, ztráta otce a šokující odhalení, jež ji dovedlo k tomu, že jí do života vstoupil Ethan, její věznitel. Stále však zůstává cosi nevyřčeného.

Úžasná! Týmto by som chcela začať recenziu knihy od spisovateľky Cat Clarke, ktorej sa podarilo napísať skutočne neobyčajný príbeh jednej sedemnásťročnej dievčiny menom Grace.
Priznám sa, s knihou som otáľala vďaka nevydarenej českej obálke, viem, je to hlúposť ale je to tak (človek by si myslel, že sa poučím po knihe Město z Kostí, ale čo už). Svoj omyl som si uvedomila hneď po prečítaní PRVEJ strany, ktorá zaručila, že som sa od knihy už neodlepila. Myslím, že boli tri hodiny v noci ( samozrejme ráno na siedmu do roboty), keď som sa pristihla pri tom, ako celá uslzená čítam poďakovanie.

Grace sa jedného dňa prebudí v miestnosti, ktorú nepozná. Nevie ako sa tam dostala, ani ako sa dostať odtiaľ preč. Ethan, jej únosca a väzniteľ, nie je moc zhovorčivý, takže od neho sa nedozvie žiadne informácie, prečo ju drží v tejto neútulnej bielej izbe. Jediné, čo od nej chce, je, aby využila papier a pero, ktoré má k dispozícií, a písala. A keďže jej nič iné neostáva, začne teda opisovať svoj život. Celý príbeh je písaný formou Graceniných spomienok, ktoré sa v knihe prelínajú so súčasnosťou, a my sa tak postupne spolu s ňou dozvedáme, čo predchádzalo jej momentálnej situácií.

Na prvý pohľad sa zdá, že je Grace  celkom obyčajná tínedžerka. V živote si toho už dosť preskákala, po otcovej smrti sa jej vzťah s matkou doslova ocitol na mŕtvom bode, aj keď ani predtým nebol bohvie aký.  Nad vodou ju drží kamarátstvo s jej najlepšou priateľkou Sal, a kúsok šťastia postupne nachádza aj s novým frajerom Natom. Ale samota si k nej nachádza cestu aj napriek tomu, a vtedy robí naozaj nebezpečné veci. Ale každý sa s problémami vyrovnávame po svojom, aj keď ten jej spôsob je miestami dosť extrémny. Vždy, keď sa jej zdá, že by sa veci mohli ako tak zlepšiť, príde ďalšia facka. Raz sme hore a potom zase padneme na hubu. Život jej neustále hádže pod nohy polená a skúša jej ľudskú výdrž. Pri tom všetkom je Grace správny človek, ktorý sa snaží robiť veci ako najlepšie vie, a ešte to miestami obalí tou správnou dávkou humoru. Ako sa postupne vracia spomienkami do minulosti a odhaľuje ju kúsok po kúsku, pričom z nej neveští nič dobré, je čoraz viac zmätená a zamýšľa sa nad tým, či sa vôbec oplatí dostať sa von na slobodu.
Každý jeden moment v knihe som prežívala spolu s ňou. Rodinné vzťahy, kamarátstvo, prvú lásku, bežné maličkosti a to všetko prepletené najväčším ľudským svinstvom, aké môže človek zažiť, hlavne od ľudí, ktorých miluje viac ako svoj vlastný život. Nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá, a za každým rohom (a otočenou stránkou) na vás čaká prekvapenie sprevádzané krutou pravdou.

Kniha je autorkinou prvotinou, čo ma veľmi prekvapilo, pretože z písania je cítiť skúsenosť a postráda akékoľvek rušivé elementy.  Ani som nevedela, že sa do tak pomerne malej knihy dá vtesnať toľko emócií. Pristihla som sa pri tom, ako sa smejem, vzápätí si idem oči vyplakať, pozastavovala som sa nad niektorými situáciami, ako ich Grace riešila po svojom, a naopak som vedela dobre pochopiť iné, a dokonca mi miestami behal mráz po chrbte. Človek si po takomto príbehu jednoducho musí vstúpiť do svedomia a zamyslieť sa nad sebou samým.
Grace je postava, ktorú si obľúbite,  na malý moment sa stane vašou súčasťou a hlavne na ňu tak ľahko nezabudnete, ak vôbec. Napätie, ktoré celý príbeh sprevádza, vás donúti obracať strany veľmi rýchlym tempom. Preto moje hodnotenie nie je iné ako 5*

- Anndy -